Welcome to our Blog

PEOPLES CORNER POST

Read our Blog

Gerrit Heijkoop: Eindelijk verlost van Silicon Valley: gebruik een eigen community platform om je netwerk te verbinden!

Wanneer je social media wil gebruiken om meer interactie binnen jouw community te faciliteren, heb je twee mogelijkheden: ofwel je gebruikt een openbaar platform, zoals Facebook of LinkedIn, of je lanceert een eigen community platform. Die eerste optie kent steeds meer nadelen, de tweede optie wordt al langer aanbevolen door de experts. Anno 2016, wordt een eigen community platform opzetten bovendien steeds makkelijker, dankzij een nieuwe software waar ik erg enthousiast over ben. 

Bescherm je data met een eigen community plaform

Je LinkedIn groep is al snel een ‘spookstad’

Als je het boek Trending Topic al gelezen hebt, ken je Victor van Wely. En je weet ook dat Victor een MBA heeft gedaan, samen met zijn vrienden Dick en Ronald. Uiteraard wil hun MBA-alumninetwerk haar leden graag een interactief platform bieden dat zowel kennisuitwisseling als sociale contacten stimuleert. Ze hebben daarvoor twee jaar geleden een LinkedIn groep opgericht, maar daarin gebeurt bijna niets. Wat moeten ze doen? Ze roepen de hulp in van Mr. Red Sneakers!

Nadelen van LinkedIn als interactief platform

De MBA LinkedIn groep is niet uniek: vele LinkedIn groepen leiden een zieltogend bestaan. Dat heeft verschillende oorzaken:

  • Mensen weten niet wat ze erop moeten zetten of schromen om een discussie te starten.
  • Andere groepsleden zien veel berichten niet omdat ze de notificaties uit hebben staan.
  • Als er wel iets gedeeld wordt, zijn het vaak nieuwsberichten, mededelingen of zelfs reclame, waardoor de groep minder interessant wordt. LinkedIn groepen zijn juist bedoeld voor interactie, voor een gesprek, niet om nieuws te delen – daar kun je updates in de tijdlijn of je LinkedIn bedrijfspagina voor gebruiken.
  • Veel gebruikers vinden de interface van LinkedIn ingewikkeld, niet intuïtief of ronduit saai.
  • En een hele belangrijke: je bent geen eigenaar van het platform, de content en de data.

Lever jij je community uit aan de grillen van Silicon Valley?

Het is een fundamentele waarheid waar veel mensen liever aan voorbijgaan: voor de gratis platforms zijn mensen niets anders dan handel. Ook jouw community is handel. Wie betaalt, bepaalt. En zo kunnen Facebook, Twitter en LinkedIn adressen en gebruiksgegevens verkopen. Daarin nemen ze steeds meer vrijheden. En ook als ze hun design, functionaliteiten of gebruiksvoorwaarden aanpassen, heb je daarover niets te vertellen. Je bent een speelbal van hun grillen.

Maar goed, een open platform heeft natuurlijk ook voordelen; je hoeft het niet zelf te onderhouden en je hebt mogelijk een bereik dat ver buiten je community reikt. Echter, als je, zoals in het voorbeeld van Victor en zijn MBA alumninetwerk, vooral je eigen community wilt bedienen, dan is er veel te zeggen voor een eigen platform.

silicon valley big five social media networks

Een eigen community platform: eindelijk is er een eenvoudig alternatief!

Ik hoor je denken: “Ja, maar we gaan toch geen heel nieuw platform bouwen? Dat kost hartstikke veel tijd en geld! En wij hebben daar de kennis en expertise helemaal niet voor”. Gelukkig komen er steeds meer goede alternatieven die gemakkelijk en niet duur zijn.

Zo ontdekte ik onlangs Peoples Corner*. Een kant-en-klaar platform waar je gemakkelijk en snel je community op aanhaakt. Het stimuleren van online connecties en interactie is simpel en het systeem is volledig naar je eigen behoeften in te richten. Gewoon een abonnement met een (laag!) vast bedrag per maand en klaar is Kees. Bovendien combineert het de voordelen van de algemene platforms, omdat het daarmee wel informatie (zoals profielen, berichten etc.) kan uitwisselen.

Peoples Corner is niet uniek, gelukkig niet, maar wel het beste voorbeeld dat ik tot nu toe ben tegengekomen. Ideaal voor associaties, alumniverenigingen of bedrijven die baat hebben bij kennisuitwisseling, interactie en contacten.

Aan de slag met je eigen netwerk

Hoe mooi en simpel het platform ook is, dat leidt er natuurlijk nog niet automatisch toe dat iedereen gaat delen en participeren. Je maakt het er wel een stuk gemakkelijker mee en dat is stap 1. In de komende blogs duik ik verder in de menselijke psyche en laat ik zien hoe je een community kunt faciliteren, provoceren en inspireren. Waardoor het alumninetwerk van Victor, Dick en Ronald online net zo levendig kan worden als in de kroeg.

bron: http://www.gerritheijkoop.com | Gerrit Heijkoop, Spreker, presentator, Social Media specialist en auteur van het boek: Trending Topic, we moeten iets met Social Media #MaarWat

PEOPLES CORNER: 2016-PROOF!

Community Engagement

Al jaren zijn Marcel en ik bezig met ‘community engagement’. Niet direct bewust maar als ik er nu eens op terug kijk heeft alles uit onze carrières er mee te maken. Van campagnes met als doelstelling het motiveren van de Salesforce van Land Rover om meer auto’s te verkopen, het aansporen van muziekliefhebbers om meer kaarten te kopen voor de Symphonica in Rosso concerten tot het activeren van Ajax Fans om deel te nemen aan het online voetbalspel Mister Ajax. Centraal staat het in beweging brengen van een bepaalde doelgroep met een uiteindelijk een commerciële doelstelling.

mister ajax

Niet zo verwonderlijk dus dat Marcel en ik anderhalf jaar geleden Peoples Corner oprichtte. Eigenlijk gewoon de meest voor de hand liggende stap als je kijkt naar waar we allebei vandaan komen. Peoples Corner combineert al onze ervaring en skills die we al die jaren hebben opgedaan met een centrale focus: het optimaal faciliteren van doelgroepen om zo de doelstellingen van organisaties en bedrijven te realiseren.

Hagel

Schieten met hagel… heeft eigenlijk maar bij een beroep echt effect en dat is waar het thuishoort… bij de jager inderdaad. We hebben er even over gedaan om te accepteren dat we niet elke bedrijf of organisatie moeten willen helpen. Enerzijds omdat we dat niet aan kunnen maar anderzijds natuurlijk ook omdat we focus willen hebben in onze strategie. Dat geeft rust. We hebben onderzocht en de conclusie getrokken. Onze oplossingen zijn er voor twee communicatievragen:

MC en IC

 

Interne Communicatie

Als het gaat om Interne Communicatie dan hebben bedrijven en organisaties vaak behoefte aan: Kennisdeling, transparantie, Company Awareness en Engagement. Onze software draagt inmiddels bij aan deze doelstellingen. De pilots zijn gestart en volgende maand delen we de resultaten uiteraard.

Marketing Communicatie

Een politieke partij, een concert organisator of een goed doel. Ze hebben allemaal een ding gemeen: resultaten behalen middels het in beweging brengen van hun doelgroep. Of het nou een stem, het kopen van een concertkaartje of een donatie is, het op de juiste manier activeren en faciliteren van de community draagt bij aan de beoogde resultaten. En dat doen we. De resultaten liegen er niet om. Meer inschrijvingen voor evenementen, meer aanmeldingen voor seminars en zelf meer traffic naar webshops kunnen we in het rijtje bijschrijven.

Schermafbeelding 2015-12-16 om 10.57.34

 Community Boosting Software #CBS

Het is heel simpel en de naam zegt het helemaal wat ons betreft: De meest geschikte software om je community te boosten en daarmee eruit te halen wat erin zit. Wij zijn er klaar voor. 2016 wordt het jaar waarin we ook u gaan helpen meer en betere resultaten te behalen. Peoples Corner is 2016 Proof en daarmee u ook!

Marcel en Mark.

Small Business Partner, Big Business!

Wat het betekent voor ons om een IBM Business Partner te zijn? Heel veel.

Het Business Partnerschap is voor ons geboren uit praktische en noodzakelijke redenen. Toen wij in Maart 2013 begonnen met IBM als launging customer wisten we nog niet de helft van wat er ons te wachten stond. In zes weken tijd stampten we de 1.0 versie van ons platform uit de grond genaamd IBM Connect. Een Beta versie van onze eerste community tool welke, Beta of niet, wel degelijk gelanceerd zou worden in aanloop naar het komende IBM Business/Solutions Connect event. Uiteraard begon toen een leerzame reis. Een reis waarvan we nu weten dat deze geen einde kent. Wel tussenstations, meetmomenten, leermomenten en successen. Een traject van evalueren, optimaliseren, bijsturen en veel leren werd ons geboden gedurende de afgelopen twee jaar met als hoogtepunt de stap naar IBM Mobile First, voorheen bekend als IBM Worklight.

mobile first

Iets meer dan een jaar geleden kregen we van IBM de vriendelijke toch duidelijke mededeling dat wanneer we het IBM Connect platform in de lucht wilden houden en daarmee dus ook IBM als klant wilden behouden, we over zouden moeten stappen naar het IBM Mobile First platform. Een logisch verzoek voor ons echter met nogal wat voeten in de aarde. Peoples Corner als relatief kleine partij Mobile First licenties afnemen was natuurlijk geen haalbare kaart. Een startup met een klein aantal mensen in dienst en toen nog een handje vol klanten had geen budget beschikbaar om licenties van dergelijke bedragen af te nemen. Gelukkig had IBM al eerder in België met dit bijltje gehakt en bestond er inmiddels het ASL Partnership. Application Specific Licensing in een partnership. We werden dus Business Partner van IBM en konden gebruik maken van de vele software oplossingen die relevant voor ons waren of nog gaan worden.

BP ASL

Het juiste moment om even pas op de plaats te maken en de juiste strategie te bepalen. Gaan we door met het huidige platform en kijken we hoe we dit gaan matchen met Mobile first? Of is dit het moment om flink te investeren, het hele concept opnieuw uit te schrijven met alles wat we tot nu toe hadden geleerd. Dat laatste werd het geval. Terug naar de tekentafel, afscheid nemen van datgene wat helaas niet werkte en door ontwikkelen wat inmiddels succesvol gebleken was.

Nu een jaar en vele uitdagingen later mogen we trots bekend maken dat we er zijn. Een nieuwe IBM Connect omgeving wordt binnenkort gelanceerd. Volledig ontwikkeld met IBM Mobile First en uniek in z’n soort wat betreft alle hedendaagse community platformen. IBM Mobile First stelt ons in staat om alle voordelen van CAMSS optimaal te benutten en onze ontwikkelde software als White Label Community Tool in de markt te zetten.

camss

Dat laatste was niet tegen dovemans oren gezegd en waar de kansen voor ons liggen al snel ook weer de kansen voor IBM. Men spreekt wel eens van het Paard van Troje en in dit geval gaat dat ook zeker op. Een community tool welke wanneer eenmaal binnen IBM de kans geeft haar software te verkopen. Of het nu gaat om Security, Analitycs of Cloud oplossingen, Onze software maakt er allemaal gebruik van en dus een hele mooie kans om dit verder uit te breiden en te ‘upsellen’.

We kijken er als jong bedrijf naar uit om met onze ontwikkelingen hand in hand met IBM op te trekken en elkaar aan te vullen en te versterken daar waar nodig. De eerste stappen zijn reeds gemaakt en er zit nog veel in het verschiet. In ieder geval wordt voor ons steeds meer duidelijk dat ook een kleine Business Partner voor Big Business kan zorgen.

big business

Watscooking wint Horecava Innovation Award 2015 2x!

Afgelopen week was het zover. Toen mocht peoples Corner uit eerste hand vernemen dat ons Watscooking project van IBM niet alleen genomineerd was voor twee Horecava awards maar ook nog eens de gelukkige winnaar. Maar liefst twee Awards mocht IBM met Chef Watson mee naar huis nemen. De Horecava Innovation Award 2015 voor Digital en Social kon mee in de tas en vervolgens ook nog eens de Horecava Innovation Award Overall.

HIAHIA-winnaar

Peoples Corner kan niet ontkennen trots te zijn op haar klant IBM met dit innovatieve en spraakmakende feit. Een bevestiging dat we goed bezig zijn met elkaar. Peoples Corner mocht samen met de afdeling Marketing de eerste aanzet doen hoe Chef Watson met het Watscooking project in Nederland te activeren richting de juiste doelgroepen. Met veel enthousiasme hebben we vervolgens een complete digitale strategie mogen ontwikkelen waarbij we onze community tool een centrale rol speelde. De campagne was aansprekend, verbazend en vernieuwend waardoor aantrekkelijke content ontstond welke op haar beurt weer een grote bijdrage leverde in de awareness rondom Chef Watson. Deze content lieten we allemaal landen in IBM Connect, de Community tool van IBM. Dat genereerde weer traffic naar de community tool waar vervolgens een groot aantal nieuwe IBM geinteresserde zich registreerde. Content en community gingen hand in hand en genereerde een mooie buzz. Niet alleen in Nederland werd Chef Watson op gemerkt. Vanuit Nederland, Belgie en Luxemburg kregen we aanvragen door van allerlei enthousiaste partijen die de Watscooking Foodtruck graag een keer op bezoek wilde hebben om het concept van ‘cognitive cooking’ te ervaren.

ibm-03

Al met al een hele mooie campagne om een bijdrage aan te mogen leveren en succesvol het jaar mee te starten. Op naar de volgende IBM!

Peoples Corner activatie concept: IBM #WatsCooking ook in Luxemburg een succes!

Nadat in Nederland WatsCooking voor heel wat positieve opschudding heeft gezorgd is nu ook het buitenland aan de beurt: Luxemburg is aan!

Schermafbeelding 2014-12-11 om 14.52.54

Peoples Corner werd een half jaar geleden benaderd door IBM. Een online strategie om de Community in IBM Connect (onze community tool bij IBM) uit te breiden en verder te activeren.

Onno Kokmeijer (Okura) als Ambassadeur
Een aantal sessies later was het idee geboren: WatsCooking! Chef Watson naar de gelijke Data oplossing van IBM gaat Cognitief koken voor de doelgroep. Op basis van vooraf gedefinieerde ingrediënten, smaken, voorkeuren en combinaties uit de zogenaamde ‘cloud’  stelt Chef Watson verbazende recepturen voor nog verbazendere gerechten samen. Onno Kokmeijer, de beroemde Chef Kok van het Amsterdamse Okura, werd door IBM aangesteld als WatsCooking ambassadeur om de daadwerkelijke  gerechten op de borden te toveren. BBQ Saus Chef Watson-Style was een van de eerstgeboren kindjes. Daarna volgden nog tal van spraakmakende gerechten zoals Tiramisu met Blauwe kaas en ‘Nuevo Latino Baby Carrots’. 

IBM WatsCooking Foodtruck
Een heuse Amerikaanse foodtruck werd volledig opgetuigd, ingericht en aangekleed in de actiehuisstijl van WatsCooking. Deze truck reist al twee maanden door Nederland, Belgie en Luxemburg om de doelgroepen van IBM te bedienen van culinaire hoogstandjes op locatie en vervolgens uiteraard de brug te slaan van cognitive cooking naar cognitive computing; de usp van de IBM supercomputer Watson.

IBM HQ

IBM WatsCooking Stemsite
Doelstelling van het concept is uiteraard positieve awareness genereren voor het product van IBM: Cognitive Cooking. Dat is gelukt. Menig krant heeft er een artikel aan geweid en zelf uit het mooie Luxemburg komen nu de persberichten binnen. Maar er was meer. IBM zocht naar een manier om meer potentiële klanten aan de IBM Community IBM Connect toe te voegen. Daarom Bedacht Peoples Corner een formule om het publiek te laten stemmen op het favoriete gerecht wat Chef Watson vervolgens op locatie kwam serveren. Echter kon er alleen gestemd worden in de community app. Middels een speciale stemsite kon men stemmen op het meest aantrekkelijke gerecht nadat men zich had aangemeld voor IBM Connect of de gegevens had achtergelaten op de stemsite.

Schermafbeelding 2014-12-11 om 15.30.06

IBM Connect
Na de eerste week leverde het al resultaten op in de vorm van een stijging in het aantal leden binnen de community. Naarmate de Truck langer rijdt en er meer Social Content wordt gegenereerd stijgen de nieuwe leden hoopgevend en toont Peoples Corner aan dat met de juiste campagnes de gewenste doelgroepen kunnen worden bereikt en tevens kunnen worden geconverteerd naar een betrokken community.

Binnenkort nog meer resultaten!

InfoGraphic: Competenties van een content marketeer….

Een beroep op zich. Veel bedrijven onderschatten deze functie en leggen de verantwoordelijkheid vaak op het spreekwoordelijke bordje van de communicatiemanager of zelf iemand bij de afdeling IT. Goede content marketing is cruciaal binnen de marketing mix tegenwoordig. Een niet te onderschatten skill waar menig communicatie specialist nog een hoop kan leren. Leuke infographic: Profiel-van-de-contentmarketeer-595x2446

Peoples Corner sprak op Amsterdam Center for Entrepreneurship

Vorige maandag sprak onze Marcel van Overveld voor een volle zaal enthousiaste studenten van ACE Connect. Het Amsterdam Center for Entrepreneurship. Peoples Corner was vertegenwoordigd en mocht uitleggen hoe een community kan bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van een bedrijf of organisatie. Erg leuk om voor deze jonge en enthousiaste ondernemers in de dop te spreken. Ook Vincent Smit en de mannen van ID&T hadden een interessant verhaal. De moeite waard om heen te gaan!

marcel ACE

Vorige week was het dan zo ver, het eerste Ondernemerscafé van het academisch jaar. Dit keer was het thema: Social Media. Een begrip waar we niet meer om heen kunnen. Er gaat voor de gemiddelde Nederlander geen dag voorbij zonder het gebruik van social media. Maar ook bedrijven maken steeds meer gebruik van social media als platform voor marketing campagnes.

Inspirerende social media experts

Daarom hebben we drie inspirerende sprekers uitgenodigd om ons het één en ander te vertellen over het gebruik van social media in het bedrijfsleven. Allereerst sprak ‘LinkedIn & Twitter Expert’ Vincent Smit over de mogelijkheden van verschillende social media kanalen, hoe je social media het beste kunt gebruiken om je publiek te bereiken, en over het belang van marktonderzoek.
Vervolgens vertelde Marcel Overveld namens startup Peoples Corner over het bouwen van communities en de ervaringen die hij heeft opgedaan tijdens het opzetten van Peoples Corner. Rogier van Genugten en Maarten Kuijper  van het project ‘ Open House’ van ID&T sloten de avond af. Open House is een onafhankelijk platform waar  startups in de muziekindustrie hun ideeën verder kunnen uitwerken.

Het was een mooie avond waar studenten en startups vollop netwerkte en inspiratie opdeden. Een echt ‘ondernemend’ avondje uit. Maandag 19 januari  vindt het volgende ondernemerscafé plaats, like de facebook paginaen blijf op de hoogte van het programma.

Peoples Corner project IBM WatsCooking genomineerd voor Horecava Innovation award!

Nominaties Horecava Innovation Award 2015 bekend

Het gaat goed op innovatief gebied in de horeca. Maar liefst 151 innovaties werden ingestuurd om kans te maken op de felbegeerde Horecava Innovation Award 2015 (HIA). Zoveel zijn het er in jaren niet geweest (110 in 2013; 118 in 2014). Een deskundige jury nomineerde 16 innovaties. Maandag 12 januari 2015 worden op de Horecava in de Amsterdam RAI de categoriewinnaars, overall winnaar en winnaar van de Karel de Vos Award bekend gemaakt.

Door herschikking van de bestaande categorieën ontstond dit jaar ruimte voor een nieuwe categorie: Digital & Social Media, een terrein waarop ongelofelijk veel innovatiefs gebeurt. De bijbehorende nieuwe jury had de handen er vol aan.
Voor het eerst werden de diverse deeljury’s, bestaande uit deskundige vakgenoten, adviseurs en vakpers, bij hun beoordeling bijgestaan door een vertegenwoordiger van het Octrooicentrum Nederland. Zijn verhelderende inbreng werd zeer op prijs gesteld.

De meeste inzendingen vielen traditiegetrouw in de categorie Food & Beverage. Hier zoals te verwachten veel positieve aandacht voor de nieuwe Allergenenwetgeving en specifieke eetwensen bij de gast, zoals koolhydraten-arm, streekgebonden, puur natuur, ambachtelijk en gezond. Daarnaast blijven er ook altijd kansen voor producten die ‘gewoon-heel-lekker’ zijn.
Bij Concepts, Interior & Design opvallend veel innovaties voor outdoor gebruik en bij Equipment & Services wederom veel duurzame oplossingen en gastvrijheidverhogende slimmigheden.

Nominaties Horecava Innovation Award 2015
Categorie: Concepts, Interior & Design

  • Cosidrum 100, de mobiele terrasverwarmer, Gimeg Nederland, De Meern
  • Acrylic Couture, decoratief acrylglas voor interieurs, Wandbeleving, Steenwijk
  • Ritzenhoff Outdoor, geblazen kunststof drinkglazen, Global Glass Products, Middelburg
  • Luminous Carpets, lichtdoorlatend tapijt, Luminous Carpets; Philips en Desso, Waalwijk

Categorie: Digital & Social Media

  • IBM’s Chef Watson, zoekcomputer voor unieke recepten, IBM Corporation i.s.m. Bon Appetit – Institute of Culinary Education, United States
  • Social Booker, bookingprogramma voor eigen hotelwebsite, Cubulis by StardekkStar, Brugge (BE)
  • Lightcurb, infobaken voor marketing op locatie, Snakeware, Sneek
  • Hospol – Digitale Opsporing, Digitale Opsporing, Sevenum

Categorie: Equipment & Services

  • Zelf-afschuimend bierglas, tappen zonder afschuimen, Triple-s International, Nijmegen
  • Hobart Premax AUPA, zelfreinigende vaatwasmachine, Hobart Nederland, Woerden
  • Breathometer Breeze, blaastest voor smartphones, Tippen Valley, Den Haag
  • The Eggchef, perfect gekookt ei op maat in 1 minuut, Eggciting Products, Oirlo

Categorie: Food & Beverage

  • Spice oils, kruiderij op oliebasis, Verstegen Spices & Sauces, Rotterdam
  • Bacon Bullet, snack, Nextdeli, Soest
  • Kimchiwawa, smaakpoeder, Top BV, Wageningen
  • Gerookte zalmproducten, roken onder de 7°C, Zalmrokerij Smoking, Enkhuizen

Karel de Vos Award
Ook bij de editie 2015 wordt de Karel de Vos Award weer uitgereikt. Deze prijs is een eerbetoon aan de in 2012 overleden initiatiefnemer en drijvende kracht achter de Horecava Innovation Award. Hij gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en die geproduceerd wordt met respect voor mens, dier en planeet.

Kanshebbers Karel de Vos Award

  • Zelf-afschuimend bierglas, categorie Equipment & Services, tappen zonder afschuimen, Triple-s International, Nijmegen
  • IBM’s Chef Watson, categorie Digital & Social Media, zoekcomputer voor unieke recepten, IBM Corporation i.s.m. Bon Appetit – Institute of Culinary Education, United States
  • Post uit de Natuur, persoonlijke limonade, KG Companie, Agroposta, Amsterdam
  • Zilte Glorie, zeewier ravioli, Pit-foodconcepts Eindhoven i.s.m. Altoni Pasta, Schoten (BE)

Publieksprijs
Vanaf eind november kan het publiek via de Facebookpagina van de Horecava stemmen op zijn of haar favoriete innovatie. De publieksprijs wordt ook op de eerste beursdag bekend gemaakt.

Meer informatie
Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook. De officiële Twitter hashtag van de Horecava Innovation Award 2015 is #HIA2015.

Klik hier voor een uitgebreide omschrijving van de innovaties. U vindt foto’s van de nominaties in hoge resolutie op www.horecava.nl

Facebook at Work coming up?!

Interesting blog by Stefan Grommen (www.demorgen.be)

 

STEFAN GROMMEN

©ANP

Grote scoop van de Financial Times dit weekend: Facebook werkt stiekem aan een manier om uw kantoor binnen te sluipen. Met ‘Facebook at Work’ probeert de sociaalnetwerkreus een nieuwe markt aan te boren. Klinkt allemaal heel logisch, maar is die trein – met de Yammers, Slacks en Chatters van deze wereld – niet al lang vertrokken?

Dit weten we momenteel: Facebook werkt aan een nieuw project dat vooralsnog ‘Facebook at Work’ gedoopt werd. Doel is een werkinstrument aan te bieden waarmee je op kantoor kan chatten, vergaderen en samenwerken met collega’s en ook professionele contacten kan beheren. De tool wordt al enige tijd binnen Facebook zelf gebruikt en zou sinds vorig jaar zijn onder handen worden genomen om naar de markt te brengen. Enkele bedrijven zouden de website zelfs al uittesten.

Logische zet, toch? Met gemiddeld meer dan 864 miljoen dagelijks actieve gebruikers op zijn sociaalnetwerksite heeft het bedrijf ruim voldoende dekking om andere markten af te speuren. En de bedrijfswereld is net een plek waar het tot dusver moeilijk toeven was voor de internetgigant. Een ideaal doelwit nu enige verzadiging optreedt op consumentenmarkt. Als Facebook dat gat op de bedrijfsmarkt gedicht krijgt, is de groei weer voor jaren verzekerd.

‘Als’, schrijven we, want zo’n move is niet per definitie succesvol. Facebook heeft in de eerste plaats af te rekenen met een pittig wantrouwen. Sowieso wordt het sociaal netwerk nog altijd op veel werkplekken geblokkeerd, om afleiding door vakantiefoto’s en virale filmpjes tijdens de werkuren tot een minimum te beperken. Het sociale netwerk zou wel gek zijn om die blokkering niet te willen doorbreken met ‘Facebook at Work’. Maar voor zover bekend zouden de schotten tussen het bedrijfs- en het persoonlijke Facebookprofiel wel gegarandeerd zijn. Mogelijk trekt dat al wat twijfelaars over de streep.

Ook op privacyvlak moet Facebook nog veel zieltjes winnen. Geen enkele firma wil bedrijfsgeheimen op straat zien belanden, laat staan ongevraagd zien doorgespeeld worden aan een rist adverteerders. Dat betekent: een vlekkeloze beveiliging is een must. Feit is wel dat Zuckerberg en de zijnen al enige tijd inhaalmanoeuvres doen om de beheersbaarheid van de privacy- en security-instellingen op Facebook op te krikken. Het bedrijf maakte zelf al gewag van een ‘cultuurverschuiving’. En met een groeiend vertrouwen op de consumentenmarkt kan je vervolgens bij bedrijven gaan aankloppen.


Facebooks CEO Mark Zuckerberg. ©AP

If you’re not paying… Het woord ‘gratis’ doet de cruciale vraag rijzen of Facebook het geheel ook met advertenties zal financieren

Maar het grootste vraagteken kan je zetten bij de markt zelf die Facebook probeert in te palmen. Want mensenlief, hoe laat kan je op het feestje aankomen? ‘Enterprise social networks’, er zijn er talloze. En die markt wordt niet bepaald bevolkt door hansworsten en lapzwanzen. Microsoft legde al ruim twee jaar geleden 1,2 miljard dollar op tafel voor het toen al vrij succesvolle Yammer. Google heeft een hele rist handige samenwerkingstools voor bedrijven. LinkedIn is alomtegenwoordig in het beheer van je professionele netwerk. En Slack doet momenteel waar Facebook nog van droomt: astronomisch groeien in de bedrijfswereld met hippe en bijzonder gebruiksvriendelijke samenwerkingssoftware. Om nog niet te spreken over IBM (Connections), Salesforce.com (Chatter), Jive, Tibbr en vele andere starters die een deel van dezelfde koek willen.

Ja, Facebook heeft het voordeel van de voetafdruk. En de berichtgeving dat Facebook at Work ook, of althans in een eerste fase, gratis zou worden aangeboden, spreekt zeker in hun voordeel. De vraag is of ‘gratis’ op de lange termijn wel het nodige vertrouwen wekt. Want het woord ‘gratis’ doet de cruciale vraag rijzen of Facebook het geheel ook met advertenties zal financieren. “If you’re not paying, you’re the product”, heet het wel eens. Welke CEO wil dat zijn medewerkers tijdens een vergadering of conference chat een nutteloze advertentie zien passeren? Tijdverlies in een wereld waarin alleen tijdswinst van tel is, dat kan je niet maken.

Peoples Corner’s new office… AF61: Welcome!

First day at our new office. Peoples Corner and Live Online Events are settling for Anthony Fokkerweg 61: AF61, Startup Paradise they say. Although Peoples Corner and LOE are active for more than a year we can call ourselves Startups. From now on we will engage communities and live broadcast events from the first floor. Feel free to contact us! More to come…

 

Peoples Corner Keys

GET IN CONTACT